Maszeruj po szczupłą sylwetkę

W lasach, na plażach, na ścieżkach rowerowych – coraz częściej można natknąć się na ludzi spacerujących z kijkami. Czyżby zapomnieli nart? 😉 Oczywiście, że nie. To stosunkowo nowy rodzaj aktywności fizycznej – nordic walking, która pomaga spalić nawet 30 procent więcej kalorii. Weź więc kijki w dłonie i maszeruj po idealną i wymarzoną sylwetkę.

Moda na nordic walking

Moda na nordic walking narodziła się w Finlandii. Marsz z kijkami był bowiem pomysłem tamtejszych narciarzy biegowych, którzy chcieli  nawet w okresie letnim trenować. Trening okazał się na tyle skuteczny, że jego propagowaniem zajęli się nawet lekarze. Z biegiem czasu nordic walking trafił pod strzechy fińskich szkół – uczniowie spacerowali z kijkami zamiast lekcji wuefu.

Ta forma ruchu była na tyle skuteczna i przynosiła efekty, że szybko zaczęły interesować się nią inne kraje: Niemcy, Austria, Szwajcaria. Kilka lat temu do tego grona dołączyła i Polska.

Na czym polega nordic walking?

Jak sama nazwa wskazuje – nordic walking to nordyckie (skandynawskie) maszerowanie. Jednakże nie jest to równoznaczne z tradycyjnym spacerowaniem. Taki trening to długi, rytmiczny marsz, polegający na energicznym odpychaniu ciała za pomocą specjalnych kijków.

Pewnie ciężko będzie w to uwierzyć, jednakże warto wiedzieć, że osoba maszerująca z kijkami wprowadza w ruch aż dziewięćdziesiąt procent mięśni. A to dlatego, że nordic walking angażuje do pracy zarówno dolne, jak i górne partie ciała – co jest niemożliwe w przypadku tradycyjnego, nawet najbardziej energicznego spacerowania. A to oznacza, że taki trening przyczynia się do spalenia znacznie większej ilości energii, a jednocześnie modeluje całą sylwetkę.

Ćwiczenia za pomocą kijków mają także inny walor. Pomagają w równym stopniu rozłożyć siły, które oddziałują na stawy skokowe, kolanowe oraz biodrowe. Pozwala to więc uniknąć bolesnych urazów.

Nordic walking to doskonała alternatywa dla wszystkich innych sportów wytrzymałościowych. Nie męczy tak jak uprawianie joggingu, czy aerobicu. A efekt takiego marszu jest znacznie lepszy: organizm staje się dotleniony, mięśnie oraz stawy są wzmocnione, a i odporność jest znacznie większa.

Nordic walking – czy dla mnie?

Marsz z kijkami to skuteczny  rodzaj aktywności dla wszystkich. Niezależnie od tego czy jesteś młody, czy starszy, szczupły czy puszysty, masz kondycję, czy jej nie masz.

W związku z tym, że ten rodzaj aktywności fizycznej nie jest tak męczący i forsujący jak inne, lekarze zalecają marsze z kijkami wszystkim osobom, które mają chore serce oraz mają problemy z układem krążenia.

Nordic walking będzie niezwykle pomocny także osobom, które chcą pozbyć się dodatkowych kilogramów. Trzeba bowiem wiedzieć, że w ciągu jednej godziny marszu można spalić nawet 400 kcal. Dla porównania – maszerowanie bez kijków przyczynia się do spalenia 280 kcal.

Ta forma aktywności jest ponadto wskazana dla osób, które mają problemy z zachowaniem równowagi albo osoby, które nie mogą obciążać stawów.

Tempo maszerowania może być różne – powolne, szybsze, intensywne. Wszystko zależy to od kondycji trenującego. Nordic walking należy zatem do tych form aktywności fizycznej, które odpowiednie są dla każdej grupy wiekowej i osób z różnymi problemami zdrowotnymi.

Co daje nam marsz z kijkami?

Nordic walking ma wiele zalet. Przyczynia się do lepszego dotlenienia organizmu, pobudzenia układu krążenia, a jednocześnie zmusza do aktywności, odciążając równocześnie stawy (szczególnie kolanowe). Ponadto maszerowanie z kijkami obniża ciśnienie krwi, redukuje tkankę tłuszczową, zapobiega osteoporozie. Ten trening przyczynia się także do odprężenia oraz relaksuje.

Kijki umożliwiają dość intensywny trening klatki piersiowej, obręczy barkowej oraz pleców. Ćwiczenia przy użyciu kijków łagodzą również napięcia spowodowane stresem.

Nordic walking stanowi zatem idealne połączenie ćwiczeń aerobowych z treningiem siłowym. Podczas marszu angażowane są mięsnie rąk, grzbietu, nóg, pośladków, brzucha.

Jeżeli więc sięgniemy po kijki, poprawimy postawę całego ciała,  kondycję, samopoczucie. I oczywiście pozbędziemy się zbędnych kilogramów. Maszerujmy zatem po smukłą sylwetkę i zdrowie.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *