Powrót do korzeni – dieta paleo

Osoby walczące ze zbędnymi kilogramami ciągle poszukują sposobów na to, by pozbyć się tego balastu. Tymczasem okazuje się, że by schudnąć, wystarczy cofnąć się w czasie – do epoki kamienia i sprawdzić, w jaki sposób odżywiali się nasi przodkowie. Wystarczy spróbować diety paleo – diety dostosowanej do genetycznych uwarunkowań i potrzeb organizmu współczesnego człowieka.

Dieta paleo w skrócie

Dieta paleo jest stosunkowo młodą dietą, bowiem została opracowana na przełomie wieków. Jej autorem jest dr Loren Cordain, który – opierając się na wnioskach dr S. Boyd Eaton’a z uniwersytetu Amory w Atlancie – stworzył dietę zgodną z tym, czego potrzebuje organizm człowieka. Jest to zrekonstruowana dieta pierwotnych ludzi, która – zdaniem autora – stanowi sposób odżywiania się optymalnie dostosowanym dla naszego organizmu. Pozwala uzyskać nie tylko szczupłą sylwetkę, ale również przynosi zdrowie.

Jej głównym założeniem jest zachowanie równowagi między spożywaniem produktów pochodzenia roślinnego a produktami zwierzęcymi. Istotą diety paleo jest również określenie odpowiednich proporcji białka, tłuszczów oraz węglowodanów.

Więcej białka, węglowodanów mniej

Dieta paleo z jednej strony nastawiona jest na produkty z dużą zawartością białka. Z drugiej zaś strony skłania do znacznej redukcji węglowodanów.

Podstawą tej kuracji jest chude mięso. Najlepsza będzie w tym przypadku dziczyzna, a to dlatego, że najbardziej odpowiada pierwotnym wzorcom. Okazuje się, że zawiera ona aż 80% białka, a zaledwie 20% tłuszczów. Niestety największym minusem dziczyzny jest wysoka cena, dlatego też wystarczy, że ograniczymy się do spożywania chudego mięsa hodowlanego. Ale uwaga – musi być to mięso nieprzetworzone, które będzie zawierało niewielką ilość tłuszczu (w mięsie przetworzonym jest go aż 75%).  Z tłuszczów zaleca się te jednonienasycone (źródłem są: orzechy, awokado, oliwa z oliwek).

Dieta paleo nie zapomina również o owocach i warzywach – źródle węglowodanów. Jedząc takie produkty dostarczamy jednocześnie fitohormonów, przeciwutleniaczy i błonnika. Szczególnie ten ostatni jest istotny, jeśli chodzi o odchudzanie. A to dlatego, że pobudza pracę jelit i wspomaga procesy trawienia, a jednocześnie – redukuje uczucie głodu, bowiem pod wpływem płynów pęcznieje w żołądku, wypełniając jego znaczną część.

Z czym to się je?

Jeśli chcemy schudnąć, potem nie dopuścić do ponownego przybierania na wadze, a jednocześnie zachować zdrowie, należy wiedzieć, co wkładać na talerz. Jest to bardzo ważne, jeśli dieta paleo faktycznie ma przynieść oczekiwane rezultaty.

Wiemy już, że podstawą tego sposobu odżywiania się jest białko. Dlatego też należy spożywać spore ilości owoców morza (krewetki, kraby, omułki, małże), drób (kurczak bez skóry, pierś z kurczaka), podroby (grasica wołowa, wątróbka, serce wołowe, móżdżek), „swojskie” mięsa (chuda wieprzowina i wołowina, befsztyk wołowy).

W diecie paleo miejsce powinno znaleźć się również dla ryb i jajek. Może nie są to produkty wysokobiałkowe, aczkolwiek stanowią sporą dawkę kwasów omega-3 – a te są bardzo ważne, jeśli chodzi o prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu.

Czego unikać?

Dieta paleo, jeśli ma zakończyć się sukcesem, opatrzona jest zakazami. Przede wszystkim należy w codziennym jadłospisie wystrzegać się nabiału, cukru rafinowanego oraz jego pochodnych, zbóż. Z diety należy zatem wykluczyć bułki, ciasta, pizzę, makaron czy chleb. Również przetworzone mięsa są wykluczone, ponieważ – jak wspomniałam wyżej – zawierają ponad 75% tłuszczu, a zaledwie 25% białka.

Filary diety paleo

Dla przypomnienia i niejako podsumowania, warto ponownie przytoczyć -w punktach – to, na czym opiera się dieta paleo, czyli dieta naszych przodków.

MOŻNA SPOŻYWAĆ: chude ryby, chude mięsa, , owoce morza, owoce, warzywa, które nie zawierają skrobi.

NIE MOŻNA JEŚĆ: roślin strączkowych, zbóż, cukru, nabiału, produktów przetworzonych.

JADŁOSPIS MUSI ZAWIERAĆ:

– dużą ilość białka pochodzenia zwierzęcego

– dobre węglowodany, ale pochodzące z owoców i warzyw

– dużo błonnika, które źródłem powinny być ubogie w skrobię warzywa i owoce

– umiarkowaną ilość tłuszczu – przeważać muszą tłuszcze „przyjazne”, czyli jedno- i wielonienasycone, w równych ilościach tłuszcze omega-3 i tłuszcze omega-6

– produkty z niską zawartością sodu i wysoką zawartością potasu

– produkty spożywcze stanowiące źródło witamin i składników mineralnych

Jak wspomóc dietę paleo?

Warto mieć świadomość, że powrót do korzeni – szczupła sylwetka i zdrowie – to nie tylko właściwy sposób odżywiania się. Nie należy zapominać o dobroczynnym działaniu aktywności fizycznej. Ruch jest bardzo istotny, ponieważ pomaga w doprowadzeniu do ujemnego bilansu energetycznego, co z kolei wpływa na redukcję masy ciała. Ćwicząc i stosując dietę paleo, zyskujemy pewność, że walka ze zbędnymi kilogramami będzie owocna i na pewno nie zakończy się efektem jo-jo.

Jeśli chcemy zwiększyć skuteczność diety paleo, warto sięgnąć po dostępne tabletki na odchudzanie. Ale tylko takie, które są bezpieczne dla naszego zdrowia.

Jedna uwaga do wpisu “Powrót do korzeni – dieta paleo

  1. dieta, jak dieta, nie dorabiałabym do tego ideologii, jak to robią niektórzy, ale faktem jest że jak się trochę jest pro-paleo to się zaczyna zdrowiej jeść

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *